ECU deschis - Chiptuning

Harta modificata 3D

Harta modificata 2D - Curba de cuplu

Chip

Reflash - OBD Tuning

Chiptuning

Cum a inceput chiptuningul

Pentru a intelege bine ce inseamna chiptuning si care sunt efectele, este bine de stiut de unde incepe totul.

In ultimii 20-25 de ani tehnologia in domeniul electronic a avansat in mod uluitor, lucru resimtit si in industria auto, unde s-au implementat diferite sisteme electronice de gestiune. Cel mai mare efect l-a avut asupra gestiunii motorului unde, pentru un randament tot mai bun a fost nevoie de o precizie tot mai mare. O metoda mai simpla si mai “la moda” pentru a obtine aceasta precizie a fost trecerea la gestiunea electronica a motorului (controlul injectiei, momentul aprinderii, cantitate injectata in functie de diversi parametri, presiunea din turbina – unde e cazul etc). Asa a luat nastere ECU (Engine Control Unit) sau ECM (Engine Control Module). Acest mic computer este responsabil de intreg managementul motorului si semnalele primite de la senzorii cu care este dotata masina; adica senzori de control al temperaturii, turatiei, vitezei, presiunii, cantitatea de aer care intra pe admisie (debitmetru) sau senzorii de control al amestecului aer/combustibil (sondele lambda).

Aici intervine chiptuningul.

Prin citirea parametrilor dati de constructor, inserati in ECU, acestia se pot ajusta prin procedee complexe rezultand un efect optim si personalizat, fara insa a depasi parametrii limita ai motorului, precum si tolerantele acestuia. De aceea un chiptuning de calitate nu are voie sa duca la uzura prematura a pieselor. Ziceam ca este un procedeu personalizat (custom) deoarece, spre deosebire de majoritatea firmelor de chiptuning, noi tinem seama de varsta masinii, numarul de km, felul cum masina a fost intretinuta, stilul de condus al posesorului, precum si de preferintele acestuia (daca doreste o versiune standard de strada sau agresiva, pentru curse).

De asemenea prin  ‘custom’ se intelege si posibilitatea de a se face adaptari in materie de software in cazul unui upgrade la turbina, injectoare, axe cu came si alte elemente ce tin de tuningul mecanic asupra motorului.

In cazul motoarelor supraalimetate (turbodiesel, turbo pe benzina, compresor mecanic) cresterile de putere, in mod standard se se fac simtite cu 25-35% in plus, iar in cazul motoarelor normal aspirate, cu 8-12% in plus, in functie de tipul automobilului, anul de fabricatie, numarul de km si modul de exploatare.

Deoarece randamentul motorului este simtitor mai mare, consumul nu creste, ba chiar poate sa scada, la acelasi stil de condus de dinaintea executiei lucrarii de chiptuning.

Este totusi bine de retinut ca orice exploatare fortata si necorespunzatoare a unui motor, poate duce la uzura prematura sau chiar distrugerea sa sau a pieselor aferente, cu sau fara chiptuning !

Ce este si cum se face chiptuningul?

Probabil ati auzit in multe locuri, termeni ca si Chiptuning, Chiptuning clasic, Reflash, Remap, Flashtuning, Obd2 tuning etc.

Chiptuning este un termen generic care cuprinde toti termenii enumerati anterior. O lucrare de chiptuning se poate executa prin doua metode:

1. Metoda de actionare directa asupra ECU pentru a prelua/rescrie softul de gestiune a motorului. Aceasta la randul ei poate sa difere in functie de generatia ECU-ului astfel:

  • La calculatoarele din generatie mai veche, se dezlipeste chipul care contine softul de injectie si se inlocuieste cu un altul, cu soft modificat, sau se rescrie cel initial. Acesta este “botezat” ca si Chiptuning clasic sau Chiptuning prin dezlipire
  • La calculatoarele din generatia mai noua nu este necesara dezlipirea unui anume chip pentru efectuarea procedurii de Chiptuning. Pentru acestea se foloseste un dispozitiv numit BDM (Background Debug Mode) care intra in contact direct cu placa de baza a calculatorului de injectie,  astfel realizandu-se citirea/scrierea softului.

2. Metoda Reflash (sau Flashtuning, sau OBD2 tuning) prin portul de diagnoza (OBD – On Board Diagnosis). O data cu avansarea tehnologiei, a aparut si posibilitatea citirii/rescrierii softului de gestiune din ECU direct prin aceasta mufa unde de regula se conecteaza testerul pentru diagnoza. In mod evident este o metoda mult mai comoda dar si mai sigura,  eliminandu-se aproape orice ‘dovada’ a unor interventii asupra  ECU-ului. Totusi, nu toate automobilele suporta aceasta operatiune, dar pentru acestea exista oricand una din cele doua proceduri de la metoda anterioara.

 

Ecotuning
Ecotuning (sau Ecologic Tuning, sau Low Tuning ) este o metoda asemanatoare Chiptuning-ului. In ambele cazuri se modifica softul de gestiune, doar ca la ‘Ecotuning’ se urmareste mai mult scaderea consumului, decat cresterea puterii. Consumul de carburant, astfel poate sa scada, la motoarele supraalimentate cu pana la 20%, iar la motoarele aspirate cu pana la 5%. Aceasta operatiune se adreseaza in mod special persoanelor care parcurg multi kilometri si sunt multumiti de performantele intiale ale automobilelor folosite. Pretul este acelasi ca si in cazul Chiptuning-ului. De retinut faptul ca in urma operatiunii de Ecotuning, puterea initiala a masinii NU scade, ci din contra, poate sa creasca, insa putin!

 

De retinut!
Multa lume face confuzia intre Chiptuning si Power Box, ceea ce e gresit! Marea majoritate a acestor dispozitive sunt "confectionate" pentru a imbogati amestecul aer-combustibl (deci mai mult combustibil), lucru care duce la marirea usoara a puterii, dar nu este neaparat indicat pentru ‘sanatatea’ motorului dumneavoastra. Tehnic ele sunt doar niste rezistente menite sa pacaleasca semnalele primite de ECU, invelite intr-o carcasa de plastic. De fapt mai mult ca sigur acea carcasa este practic cea mai scumpa piesa din componenta PowerBox-ului de 100-150 de euro. Motoarele cu astfel de dispozitive vor consuma mai mult, si vor fumega mai tare, ceea ce e daunator turbinei, catalizatoarelor etc. Mai mult de atat, faptul ca sunt universale, ele putand fi montate pe diferite tipuri/marci de motoare turbodiesel, ar trebui de asemenea sa dea de gandit.. Da, exista si PowerBox-uri ‘programabile’ pentru modelul motorului, insa nici acestea nu se ridica la nivelul complexitatii si eficientei Chiptuningului. Nu va lasati prostiti de faptul ca sunt demontabile, usor de montat etc.! Din pacate multi comercializanti de astfel de powerbox-uri se folosesc de denumirea de Chiptuning pentru a-si vinde produsele.
SC AutoPerform SRL NU comercializeaza niciun astfel de dispozitiv.

 

De asemenea SC AutoPerform SRL va recomanda sa aveti vigilenta maxima in alegerea chiptunerilor. Exista pe piata “chiptuneri” ale caror softuri sunt de provenienta necunoscuta (chiar si pentru ei), softuri luate de pe diverse CD/DVD-uri cumparate de pe Internet, si care au autori necunoscuti. Ii veti recunoaste imediat prin doua indicii luate concomitent:

1. Practicarea unor preturi deosebit de mici in comparatie cu preturile pietei din Romania. Atentie, niciun tuner bun nu isi va vinde operele la preturi foarte mici, in conditiile in care pentru dezvoltarea unui soft de calitate se depune o munca de nivel colosal;

2. Motorul va merge foarte prost chiar si imediat dupa resoftare. Problema acestor softuri e ca sunt facute la repezeala si sunt gandite prost, unele masini fiind afectate chiar grav. Despre modificari individuale nici nu se pune problema. Atentie, nu tot ce e ieftin e si rentabil!

Toate softurile oferite de SC AutoPerform SRL sunt de inalta calitate si poarta semnatura domnului Kiss Lorand (Tuning-Chip Romania)